مدیریت زمان
شاه کلید مدیریت زمان
همه ما آدمها در داشتن فرصت 24 ساعت در شبانه روز برای انجام امور خود مساوی هستیم. اما فقط تعداد محدودی از ما میتوانیم زمانمان را به صورت مناسب مدیریت کنیم. با مدیریت زمان میتوانیم کارهای خود را به موقع به انجام برسانیم.
اولویتبندی گامی موثر در مدیریت زمان
یکی از اصول اولیه و مهم در مدیریت زمان اولویتبندی کارهایمان است.
برای این کار بهتر است کارهایمان را بر اساس فوریت و اهمیت اولویتبندی کنیم.
کارهای مهم و فوری:
این کارها را فورا انجام دهید.
مهم است اما فوری نیست:
تصمیم بگیرید چه زمانی این کارها را انجام دهید. دقت کنید این کارها فوری نبودن این کارها، نباید زمان انجام آنها را به تعویق بیندازد. انجام به موقع این بخش از کارها، موفقیت آینده شما را تضمین میکند. از جمله کارهای مهم ولی نه فوری مطالعه روزانه، ورزش، توجه به خانواده و ... هستند.
فوری است اما مهم نیست:
تا میتوانید این کارها را تفویض کنید. مثل نان گرفتن، تهیه مواد غذایی برای منزل، پاسخ به تماسهای تلفنی.
فوری و مهم نیستند:
تماسهای غیرضروری، چک پیجهای تفریحی و سرگرمی، انواع وقت گذرانی با تلویزیون، فیلم و ... که هدف مشخصی از انجام آنها نداریم. تا میتوانید این کارها را از برنامه خود حذف کنید. در یکی از دورههای مدیریت زمان، استاد محترم گفتند، برای مدیریت زمان تشخیص و حذف کارهایی که نباید در طول روز انجام دهید از مهم ترین کارهاست. لطفا این موضوع را جدی بگیرید. به خصوص شما دوستان کنکوری که زمان محدودی برای دستیابی به هدفی بزرگ در اختیار دارید باید به عنوان یک تمرین جدی زمان خود را مدیریت کنید.